pozyczka

rajdsskt

Wędrowanie jest ok!

DSC 8513

26 maja uczniowie z klasy V i VI wraz z opiekunem SKKT Panią Anną Facler - Januszek uczestniczyli w XXII Rajdzie Wiosennym, który w tym roku organizowany był pod hasłem: „Walory przyrodnicze i kulturowe Ojcowskiego Parku Narodowego - Sąspów 2017”.
Pogoda nam sprzyjała. Przyroda powitała ciepłymi promieniami majowego słońca i perełkami rosy na wiosennych trawach. O godzinie 9:00 wszyscy uczestnicy kierowani przez przewodników z Klubu Przewodników Turystycznych „Ilkussia” przy PTTK Oddział Olkusz, wyruszyli na ponad ośmiokilometrową trasę. W tym roku trasa rajdu przebiegała z parkingu na Złotej Górze, zielonym szlakiem do doliny Prądnika, a następnie żółtym szlakiem do Sąspowa. Na mecie rajdu na strudzonych wędrowców czekał poczęstunek a także szereg atrakcji przygotowanych przez organizatorów. Pełni pozytywnych wrażeń ze spotkania z naturą oraz mile spędzonego czasu czekamy na kolejny rajd.
Gratulujemy wszystkim wędrowcom kondycji i życzymy rozwijania podróżniczych pasji z naszym SKKT!

XXI Rajd Górski - Góry Świętokrzyskie

rajd2016v1

23 września uczniowie klasy VI wraz z opiekunem SKKT panią Anną Facler - Januszek, ko-rzystając z przychylności pogody, udali się na rajd w Góry Świętokrzyskie. Pomimo iż, wyjechali-śmy wczesnym rankiem, humory nam dopisywały i byliśmy pełni wrażeń tego co przed nami. Rajd rozpoczęliśmy od miejscowości leżącej w centrum Gór Świętokrzyskich - Świętej Katarzyny, gdzie dzieci zwiedziły Kapliczkę Janikowskich, Kapliczkę i źródełko św. Franciszka, a następnie udaliśmy się na Łysicę (612 m n.p.m.). Zażywając chłodu lasu jodłowo - bukowego zeszliśmy do miejscowości Kakonin, gdzie czekały już na nas autokary by zawieź nas do Szklanej Huty. Ze Szklanej Huty do-tarliśmy na szczyt Łysej Góry - Święty Krzyż (594 m n.p.m.), gdzie zwiedziliśmy najstarsze sank-tuarium na ziemiach polskich, w którym od 1000 lat są przechowywane i czczone Reli-kwie Krzyża Świętego.
Dużym zainteresowaniem uczniów cieszyły się łysogórskie gołoborza stanowiące najbardziej charakterystyczny element przyrody znajdujący się na terenie Świętokrzyskiego Parku Narodowe-go. Następnie spacerkiem zeszliśmy do Nowej Słupi, gdzie pożegnaliśmy się z grupami z innych szkół i udaliśmy się autokarami do domów.
Wędrówka sprawiła nam wiele przyjemności, zwłaszcza przepiękna przyroda najstarszego pasma górskiego w Polsce. Góry Świętokrzyskie na każdym kroku fascynują niezwykle oryginalną budową, urozmaiconą roślinnością i światem zwierzęcym. Nawet długość pokonanej trasy nikogo nie przeraziła. Gdy wyjeżdżaliśmy późnym popołudniem, nieco zmęczeni trudami wędrówki, ale zadowo-leni i pełni wrażeń, przyrzekliśmy sobie, że na pewno tu wrócimy. Rajd ten na długo pozostanie w naszej pamięci.

rajd2016

DSC 3746

Lekcja geografii, historii i przyrody w terenie

Kolejna wycieczka w ramach Szkolnego Koła Krajoznawczo - Turystycznego odbyła się 23 października do Jaskini Wierzchowska Górna. Jaskinia ta jest jedną z najdłuższych, a zarazem największych jaskiń na terenie Jury Krakowsko - Częstochowskiej. Jest doskonałym przykładem podziemnych form krasowych, charakterystycznych dla tego obszaru. Długość korytarzy jaskini to prawie 1000m podziemnego labiryntu wiodącego przez bajkowe w wystroju i ukształtowaniu sale, przesmyki i korytarze. Jaskinia w 1966 roku uznana została za pomnik przyrody i objęta ochroną prawną. To co przykuło naszą uwagę, to ekspozycje z wykopalisk przeprowadzonych w jaskini. Mogliśmy zobaczyć na nich liczne znaleziska w postaciszczątków zwierząt, fragmentów naczyń i narzędzi. Dodatkową atrakcją była dla nas rekonstrukcja obozowiska człowieka z epoki neolitu oraz makiety zwierząt epoki lodowcowej. Mieliśmy ogromne szczęście spotkać przedstawicieli współczesnej fauny jaskiniowej - nietoperze, które zwisały nad naszymi głowami i były na wyciągnięcie ręki. Niestety nie udało nam się dojrzeć pająka sieciarza jaskiniowego, licznie zamieszkującego przyotworowe strefy jaskini, ale na nudę na tej wyprawie na pewno nie można było narzekać. Nie omieszkaliśmy oczywiście wykorzystać okazji do zrobienia pamiątkowego zdjęcia przed głównym wejściem do jaskini. W drodze powrotnej do szkoły odwiedziliśmy Centrum Kultury MOK, w którym obejrzeliśmy wystawę malarstwa zmarłej 60 lat temu Marii Płonowskiej, jednej z najwybitniejszych artystek związanych z ziemią olkuską.