pozyczka

Innowacja pedagogiczna „Kamishibai- papierowy teatr” zakończona

Kami

           

       Innowacja „Kamishibai- papierowy teatr” adresowana była dla uczniów klas I-III. Głównym celem programu było zapoznanie dzieci z Kamishibai oraz stworzenie przez nich własnego opowiadania i zaprezentowanie go innym dzieciom i rodzicom. Program powstał, aby umożliwić dzieciom bliższy kontakt z literaturą dziecięcą przedstawioną w mało znanej formie- „papierowego teatrzyku”. Pracę z dziećmi rozpoczęto od prostych form literackich a skończono twórczością własną dzieci. To była wspólna praca nad analizą tekstu literackiego, słowem oraz tworzeniem opowiadań w postaci rysunków. Zajęcia prowadzone były w formie pracy zespołowej. Realizacja niektórych zadań przyjęła formę pracy indywidualnej. Program pozwolił dzieciom zaprezentować swoje talenty oraz cieszyć się własną grą. Ponadto uczniowie:

  • wzbogacili swoje słownictwo,
  • rozwijali wyobraźnię, kreatywność,
  • doskonalili sprawność słuchania, mówienia, czytania i pisania,
  • nauczyli się odpowiedzialności za wspólną pracę,
  • wdrożono nieśmiałe dzieci do działania,
  • przeżywali pozytywne emocje.

Program realizowany był na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej i zajęciach artystycznych. Na pierwszych zajęciach uczniowie zostali zapoznani z historią Kamishibai oraz opowiadaniami: Groszek, Szukając Marudka, Legenda o Skarbniku, Mój przyjaciel Kemushi.

Na kolejnych zajęciach uczniowie sami zadecydowali jakie opowiadania zilustrują i napiszą do nich tekst. Wykonano ilustracje, opracowano tekst oraz samodzielnie zaprezentowano opowiadanie przedszkolakom, uczniom z innych klas oraz rodzicom. Uczniowie klasy I opracowali opowiadanie Braci Grimm Trzy świnki.

Uczniowie klasy II zostali podzieleni na 4 grupy. Każdy zespół przygotował ilustracje oraz tekst do wybranego przez siebie utworu. Dzieci wybrały:

  • Grupa I- Kopciuszek- Baśń Braci Grimm,
  • Grupa II- wiersz Kwoka- Jan Brzechwa,
  • Grupa III- Trzy świnki - Baśń Braci Grimm,
  • Grupa IV- Czerwony Kapturek- Charles Perrault.

Wszystkie grupy po przygotowaniu swoich „papierowych teatrzyków” zaprezentowały się na forum klasy. Ponadto bajka Kopciuszek i wiersz Kwoka były przedstawione rodzicom podczas zebrania z nimi. Pozostałe opowiadania zaprezentowano w przedszkolu oraz uczniom klasy I i III.

Uczniowie klasy III przygotowali opowiadanie Elmer i motylek autora David Mc Kee. Podobnie jak uczniowie z młodszych klas, trzecioklasiści pokazali swój „papierowy teatr” przedszkolakom, uczniom klasy I i II oraz rodzicom.

Ponadto zorganizowano wystawę prac (rysunków). Uczniowie wybrali najładniejsze rysunki z poszczególnych klas i wręczono nagrody..

Po zakończeniu innowacji przeprowadzono ewaluację wśród uczniów. Zadano dzieciom dwa pytania.

  1. Czy podobały Ci się zajęcia Kamishibai?
  2. Czy chciałbyś kontynuować zajęcia Kamishibai w następnej klasie?

Zdecydowanej większości uczniów zajęcia podobały się i chcieliby, aby zajęcia trwały w następnym roku szkolnym.