Harmonogram pracy świetlicy 2023/2024
Poniedziałek | 11.05 – 13.05 |
Wtorek | 11.05 – 13.05 |
Środa | 11.55 – 13.55 |
Czwartek | 11.55 – 13.55 |
Piątek | 11.05 – 14.05 |
Plan pracy świetlicy szkolnej na rok szkolny 2023/2024
Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy.
- Organizacja pracy świetlicy.
- Zapoznanie z regulaminem świetlicy.
- Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy.
- Integracja uczniów.
- Poznanie praw i obowiązków uczestnika świetlicy szkolnej.
- Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków.
- Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych.
- Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie.
- Wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów.
- Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole.
- Kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej.
- Dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i w szkole.
- Dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej.
- Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi.
- Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
- Rozwój intelektualny.
- Zorganizowanie warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy.
- Pomoc w odrabianiu lekcji.
- Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu.
- Wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków.
- Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się.
- Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci.
- Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.
- Rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:
- plastycznych poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych;
- czytelniczo-medialnych udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych organizowanych w szkole (zabawy, apele, uroczystości, mikołajki, andrzejki), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, oglądanie filmów edukacyjnych.
- hobbystycznych;
- Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych.
- Udział w obchodach rocznic i świąt państwowych.
- Wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych.
- Poznanie tradycji szkoły i jej patrona.
- Organizowanie i udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych według kalendarza imprez.
- Edukacja ekologiczna.
- Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne.
- Wyrabianie nawyków segregowania śmieci.
- Udział w akcjach: np. Sprzątanie świata, Dzień Ziemi i innych tego typu.
- Edukacja prozdrowotna.
- Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu i w sali gimnastycznej).
- Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie.
- Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.
- Edukacja czytelnicza i medialna.
- Rozwijanie czytelnictwa przez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem.
- Współpraca z biblioteką szkolną.
W planie pracy uwzględniono zadania główne, szczegółowe oraz formy i sposoby realizacji. Plan może ulec modyfikacjom zgodnie z bieżącymi potrzebami oraz każdorazowo w przypadku zaistnienia sytuacji skłaniającej do zmian .
Wrzesień
- Witaj szkoło, żegnajcie wakacje:
- poznawanie się grupy
- kształtowanie zdolności manualnych
- poznanie zasad bezpiecznej zabawy na podwórku i w świetlicy
- ustalenie norm i zasad obowiązujących w świetlicy – zawarcie kontraktu grupowego.
- „Jak spędziliśmy wakacje” – swobodne wypowiedzi dzieci, zapoznanie z mapą Polski i odszukiwanie wakacyjnych miejscowości.
- Praca plastyczna „Pocztówka z wakacji”.
- Bezpieczna droga do szkoły.
- poznanie zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię
- integracja grupy
- omówienie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze ze szkoły i do szkoły.
- gry edukacyjne związane z tematyką bezpieczeństwa.
- Wspólne ustalenie zasad obowiązujących w świetlicy:
- opiekujemy się nowymi uczniami w naszej szkole – zabawy integracyjne.
- Jesień jako pora roku
- kształcenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie
- zapoznanie dzieci z nowymi technikami plastycznymi
- rozwijanie zdolności manualnych
- pogadanka „cztery pory roku”.
- Zabawy na podwórku szkolnym.
- Utrwalenie zasad bezpiecznej zabawy w budynku szkoły i poza nią.
- Wykonanie jesiennej dekoracji.
- Zbieranie i rozpoznawanie liści i darów jesieni.
- Zabawy różnymi zmysłami, pomagającymi rozpoznać jesień.
- Co to znaczy dobre wychowanie?
- kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozmowa kierowana na temat kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach. Wyjaśnienie pojęcia kultury osobistej i potrzeby jej przestrzegania.
- wykonanie mini poradnika „Złote zasady kulturalnego człowieka”.
- Wykonanie pracy plastycznej na temat „Nie czyń drugiemu co Tobie niemiłe”.
- Dary jesieni
- ogrodu, lasu, sadu.
- rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennego krajobrazu
- zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie
- wykorzystanie materiału przyrodniczego do różnych prac plastyczno-technicznych
Październik
- Mój ulubiony nauczyciel
- kształtowanie nawyków grzecznościowych
- wyrabianie postawy szacunku dla wychowawców i pracowników szkoły
- rozwijanie zdolności literackich
- rozmowy z dziećmi na temat: pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły, wzajemnych relacji między ludźmi
- wdrażanie do okazywania życzliwości i szacunku wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- praca plastyczna „Portret nauczyciela”.
- Zabawy i gry ruchowe.
- Gry i zabawy stolikowe
- Moja miejscowość – poznanie najbliższej okolicy (ciekawe miejsca w naszym regionie) – rozwijanie uczuć patriotycznych.
- Praca plastyczna „Moja miejscowość” .
- Czytanie legend i podań z regionu Małopolski.
- Zabawy ruchowe na boisku szkolnym
- Pamiętajmy o tych, którzy odeszli
- budzenie szacunku dla tych , którzy odeszli z naszego otoczenia
- przypomnienie o właściwym zachowaniu się w miejscach
- pogadanka, na temat tego jak należy się zachowywać w miejscach pamięci, na cmentarzach.
- wykonanie lampionów.
- Akcja w zbieraniu najpotrzebniejszych rzeczy do schroniska.
Listopad
- Święto Wszystkich Świętych
- zapoznanie z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami Święta Zmarłych.
- Zabawy na świeżym powietrzu.
- Moje hobby
- kształtowanie umiejętności właściwego spędzania czasu wolnego;
- rozwijanie indywidualnych zainteresowań
- „Moje hobby” – swobodne wypowiedzi dzieci.
- oglądanie przyniesionych przez dzieci zdjęć, kolekcji, klaserów, albumów.
- dyskusja „Dlaczego warto aktywnie spędzać czas wolny?”
- Gry i zabawy ruchowe.
- Święto Niepodległości
- poznanie sylwetek bohaterów, którzy walczyli wyzwolenie naszego kraju
- uświadomienie znaczenia wolności i suwerenności narodowej
- znaczenie symboli narodowych w budowaniu tożsamości narodowej
- Praca plastyczna „Symbole narodowe”.
- Zapoznanie dzieci z historią odzyskania niepodległości przez Polskę. Uświadomienie ważności tego święta i konieczności jego obchodów.
- Słuchanie pieśni patriotycznych.
- Gry i zabawy integrujące grupę.
- Przyroda wokół nas
- zwierzęta i rośliny chronione.
- zapoznanie z fauną i florą Tatr;
- rozmowy z dziećmi o zwierzętach i roślinach będących pod ochroną.
- oglądanie albumów, czytanie ciekawostek na temat życia i zwyczajów zwierząt chronionych.
- Andrzejkowe wróżby
- poznanie zwyczajów andrzejkowych
- wdrażanie do wspólnej ,wesołej zabawy;
- kształcenie właściwego stosunku do wróżb;
- rozmowa na temat tradycji, obrzędów i zwyczajów andrzejkowych.
- Wykonanie elementów dekoracji i potrzebnych materiałów na wieczór andrzejkowy.
- Zorganizowanie wróżb andrzejkowych.
Grudzień
- Przygotowania do kiermaszu bożonarodzeniowego
- Barbórka i Mikołajki
- kultywowanie tradycji mikołajkowej;
- uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych ludzi;
- zwracanie uwagi na ubiór stosowny do pory roku;
- rozmowa na temat pracy górników – kształtowanie postawy szacunku wobec pracy.
- Wykonanie czapek górniczych.
- Zapoznanie z legendą na temat św. Biskupa Mikołaja.
- Zapoznanie uczniów z terminem „adwentu”.
- Oglądanie filmów i bajek nawiązujących do Bożego Narodzenia.
- Wykonywanie świątecznych ozdób i dekoracji.
- Konkurs na najpiękniejsze życzenia świąteczne.
- Oczekujemy świąt Bożego Narodzenia
- zapoznawanie z tradycjami i zwyczajami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia
- Czytanie tekstów na temat świątecznych zwyczajów i obrzędów w różnych regionach Polski.
- Wiersze i opowiadania o tematyce świątecznej.
- Miłość i tolerancja w świetle Świąt Bożego Narodzenia
- uwrażliwianie dzieci na właściwe przeżywanie Świat Bożego Narodzenia;
- umacnianie więzi między dziećmi
- Składanie życzeń świątecznych i śpiewanie kolęd
- uwrażliwienie dzieci na wartości: miłość, tolerancja, w kontekście zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych – czytanie i omawianie tekstów literackich.
- ukazanie prawdziwego sensu i znaczenia obchodów świąt.
Styczeń
- Utrwalenie nazw dni tygodnia, miesięcy i pór roku;
- Wyszukiwanie przysłów o Nowym Roku w różnych źródłach.
- Co zrobić, aby być lepszym w Nowym Roku – rozmowa o postanowieniach noworocznych.
- Zima wcale nie jest zła!
- charakterystyka zmian w przyrodzie następujących zimą; – zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw na śniegu;
- kształtowanie poczucia estetyki i piękna
- Charakterystyka zimy, pogadanka na temat skąd się bierze śnieg, jak wygląda krajobraz zimowy.
- Moja rodzina. Dzień Babci i Dziadka
- kształtowanie postaw miłości, przywiązania i szacunku do osób starszych;
7 Czytanie wierszy o dziadku i babci.
8.Wykonanie laurki.
- Rysowanie portretu babci lub dziadka.
- Pomagamy zwierzętom
- rozwijanie postaw proekologicznych
- obserwacja i dokarmianie ptaków.
- Praca plastyczna „Dbamy o zwierzęta zimą.
- Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu
- Maski, czapki , kotyliony – to karnawał.
- wyrabianie wrażliwości estetycznej
- poznanie zwyczajów i tradycji związanych z zapustami
- wykonanie masek karnawałowych.
- Zabawy towarzyskie.
Luty
- Bezpieczne ferie
- kształtowanie sprawności fizycznej i hartu
- sporty zimowe i ich znaczenie
- Pogadanka na temat sportów zimowych.
- Zabawy na śniegu.
- Spacer
- Praca plastyczna „Mój ulubiony sport zimowy”.
- Walentynki
Marzec
- Książka moim przyjacielem.
- rozwijanie wyobraźni
- wyrabianie nawyku szanowania i oddawania książek
- zachęcenie do ciągłego korzystania z biblioteki
- wykonanie zakładki do książki.
- Konkurs plastyczny „Moja ulubiona książka”.
- Zabawy rozwijające wyobraźnię.
- Praca plastyczna „Ulubiona postać z bajki”.
- Pierwsze zwiastuny wiosny
- rozwijanie spostrzegawczości;
- rozbudzenie wrażliwości na piękno przyrody;
- dbałość o czystość otaczającego nas środowiska;
- kształtowanie postaw prozdrowotnych;
- Żegnaj zimo, witaj wiosno!
- obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wiosną
- rozwijanie spostrzegawczości;
- kształtowanie postaw prozdrowotnych;
- Praca plastyczna „Wiosenne kwiaty”
- Zajęcia warsztatowe pod tytułem “Jestem tolerancyjny”. Pogadanka o tym co to znaczy być
tolerancyjnym.
- Zabawy ruchowe.
10.Gry i zabawy stolikowe.
Kwiecień
- Przygotowanie do Świąt Wielkanocnych – zwrócenie uwagi na rangę polskich tradycji narodowych
- Malowanie pisanek i zajączków.
- Wykonanie kwiatów wiosennych i palm z kolorowej bibuły
- zapoznanie z tradycjami i obrzędami staropolskimi;
- zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi innych kultur
- Dekorowanie sali, wykonanie gazetki
- W zdrowym ciele zdrowy duch – zwrócenie uwagi na konieczność dbania o jamę ustną
- Pogadanka na temat właściwego sposobu mycia zębów.
- Stworzenie piramidy zdrowia ( ze szczególnym zwróceniem uwagi na pokarmy i przekąski zdrowe
dla zębów).
- Dzień ziemi
- kształcenie umiejętności rozpoznawania gatunków drzew po kształcie liści,
- wdrażanie dzieci do dbania o naszą planetę.
- Rozwiązywanie zagadek związanych z planetą Ziemią.
- Zabawy w zapamiętywanie- ćwiczymy spostrzegawczość.
- Projekt plakatu „Ziemia planeta moich marzeń”.
Maj
- Konstytucja 3 Maja
- wspomaganie rozwoju postaw obywatelskich
- wykonanie gazetki tematycznej
- Świat zwierząt
- zapoznanie dzieci ze zwierzętami różnych sfer klimatycznych.
- wzbogacanie wiedzy na temat życia zwierząt na wsi, w dżungli oraz w zoo.
- wdrażanie do przestrzegania zasad właściwego obchodzenia się ze zwierzętami.
- krzyżówki tematycznie związane ze zwierzętami.
- odgadywanie nazw zwierząt po odgłosach, jakie wydają.
- oglądanie albumów ze zwierzętami.
- Praca plastyczna „Moje ulubione zwierzątko”
- Kocham Cię Mamusiu z serduszka całego.
- kształtowanie postawy szacunku do rodziców
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie
- rozwijanie zaradności i samodzielności .Pogadanka „Zawody naszych mam”
- Praca plastyczna „Portret mamy”
- zagadki ruchowe- zajęcia, które najczęściej wykonują nasze mamy.
- Gry i zabawy ruchowe na boisku
- Ćwicz razem ze mną
- wspomaganie rozwoju ogólnej sprawności fizycznej
- Gry i zabawy ruchowe na boisku szkolnym.
- Poszukiwanie informacji o największych polskich sportowcach.
- Wykonanie gazetki tematycznej- Międzynarodowy Dzień Dziecka
- wyrabianie dyscypliny i współdziałania w grupie
- budzenie zainteresowania życiem dzieci w innych krajach
- rozwijanie zdolności plastycznych
- „Dzieci z różnych stron świata” -wykonanie plakatu przez wszystkich uczestników świetlicy (praca
zbiorowa).
- Wykonanie gazetki świetlicowej
Czerwiec
- My i nasza szkoła.
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za wspólne dobro
- wyrabianie pozytywnej postawy
- rozmowa kierowana – „ Dobre strony mojej szkoły to..”
- Gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
- Praca plastyczna „Szkoła moich marzeń”
- Czas na wakacje.
- kształtowanie postawy koleżeńskości i wzajemnej pomocy podczas zabaw
- zwrócenie uwagi na bezpieczne spędzanie czasu wolnego
- wdrażanie do kulturalnego wykorzystania czasu wolnego