DOSTĘPNOŚĆ

 

Harmonogram pracy świetlicy  2023/2024

Poniedziałek

11.05 – 13.05

Wtorek  

11.05 – 13.05

Środa                           

11.55 – 13.55

Czwartek  

11.55 – 13.55

 Piątek                             

11.05 – 14.05

Plan pracy świetlicy szkolnej na rok szkolny 2023/2024

Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy.

  1. Organizacja pracy świetlicy.
  • Zapoznanie z regulaminem świetlicy.
  • Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy.
  • Integracja uczniów.
  • Poznanie praw i obowiązków uczestnika świetlicy szkolnej.
  1. Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków.
  • Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych.
  • Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie.
  • Wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów.
  • Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole.
  • Kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej.
  • Dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i w szkole.
  • Dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej.
  • Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
  • Kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi.
  • Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
  1. Rozwój intelektualny.
  • Zorganizowanie warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy.
  • Pomoc w odrabianiu lekcji.
  • Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu.
  • Wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków.
  • Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się.
  • Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci.
  • Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.
  1. Rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:
  • plastycznych poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych;
  • czytelniczo-medialnych udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych organizowanych w szkole (zabawy, apele, uroczystości, mikołajki, andrzejki), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, oglądanie filmów edukacyjnych.
  • hobbystycznych;
  1. Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych.
  • Udział w obchodach rocznic i świąt państwowych.
  • Wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych.
  • Poznanie tradycji szkoły i jej patrona.
  • Organizowanie i udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych według kalendarza imprez.
  1. Edukacja ekologiczna.
  • Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne.
  • Wyrabianie nawyków segregowania śmieci.
  • Udział w akcjach: np. Sprzątanie świata, Dzień Ziemi i innych tego typu.
  1. Edukacja prozdrowotna.
  • Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu i w sali gimnastycznej).
  • Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie.
  • Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.
  1. Edukacja czytelnicza i medialna.
  • Rozwijanie czytelnictwa przez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem.
  • Współpraca z biblioteką szkolną.

       W planie pracy uwzględniono zadania główne, szczegółowe oraz formy i sposoby realizacji. Plan może ulec modyfikacjom zgodnie z bieżącymi potrzebami oraz każdorazowo w przypadku zaistnienia sytuacji skłaniającej do zmian .

Wrzesień

  1. Witaj szkoło, żegnajcie wakacje:
  • poznawanie się grupy
  • kształtowanie zdolności manualnych
  • poznanie zasad bezpiecznej zabawy na podwórku i w świetlicy
  • ustalenie norm i zasad obowiązujących w świetlicy – zawarcie kontraktu grupowego.
  1. „Jak spędziliśmy wakacje” – swobodne wypowiedzi dzieci, zapoznanie z mapą Polski i odszukiwanie wakacyjnych miejscowości.
  2. Praca plastyczna „Pocztówka z wakacji”.
  3. Bezpieczna droga do szkoły.
  • poznanie zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię
  • integracja grupy
  • omówienie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze ze szkoły i do szkoły.
  • gry edukacyjne związane z tematyką bezpieczeństwa.
  1. Wspólne ustalenie zasad obowiązujących w świetlicy:
  • opiekujemy się nowymi uczniami w naszej szkole – zabawy integracyjne.
  1. Jesień jako pora roku
  • kształcenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie
  • zapoznanie dzieci z nowymi technikami plastycznymi
  • rozwijanie zdolności manualnych
  • pogadanka „cztery pory roku”.
  1. Zabawy na podwórku szkolnym.
  2. Utrwalenie zasad bezpiecznej zabawy w budynku szkoły i poza nią.
  3. Wykonanie jesiennej dekoracji.
  4. Zbieranie i rozpoznawanie liści i darów jesieni.
  5. Zabawy różnymi zmysłami, pomagającymi rozpoznać jesień.
  6. Co to znaczy dobre wychowanie?
  • kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • rozmowa kierowana na temat kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach. Wyjaśnienie pojęcia kultury osobistej i potrzeby jej przestrzegania.
  • wykonanie mini poradnika „Złote zasady kulturalnego człowieka”.
  1. Wykonanie pracy plastycznej na temat „Nie czyń drugiemu co Tobie niemiłe”.
  2. Dary jesieni
  • ogrodu, lasu, sadu.
  • rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennego krajobrazu
  • zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie
  • wykorzystanie materiału przyrodniczego do różnych prac plastyczno-technicznych

Październik

  1. Mój ulubiony nauczyciel
  • kształtowanie nawyków grzecznościowych
  • wyrabianie postawy szacunku dla wychowawców i pracowników szkoły
  • rozwijanie zdolności literackich
  • rozmowy z dziećmi na temat: pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły, wzajemnych relacji między ludźmi
  • wdrażanie do okazywania życzliwości i szacunku wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły.
  • praca plastyczna „Portret nauczyciela”.
  1. Zabawy i gry ruchowe.
  2. Gry i zabawy stolikowe
  3. Moja miejscowość – poznanie najbliższej okolicy (ciekawe miejsca w naszym regionie) – rozwijanie uczuć patriotycznych.
  4. Praca plastyczna „Moja miejscowość” .
  5. Czytanie legend i podań z regionu Małopolski.
  6. Zabawy ruchowe na boisku szkolnym
  7. Pamiętajmy o tych, którzy odeszli
  • budzenie szacunku dla tych , którzy odeszli z naszego otoczenia
  • przypomnienie o właściwym zachowaniu się w miejscach
  • pogadanka, na temat tego jak należy się zachowywać w miejscach pamięci, na cmentarzach.
  • wykonanie lampionów.
  1. Akcja w zbieraniu najpotrzebniejszych rzeczy do schroniska.

  Listopad

  1. Święto Wszystkich Świętych
  • zapoznanie z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami Święta Zmarłych.
  1. Zabawy na świeżym powietrzu.
  2. Moje hobby
  • kształtowanie umiejętności właściwego spędzania czasu wolnego;
  • rozwijanie indywidualnych zainteresowań  
  • „Moje hobby” – swobodne wypowiedzi dzieci.
  • oglądanie przyniesionych przez dzieci zdjęć, kolekcji, klaserów, albumów.
  • dyskusja „Dlaczego warto aktywnie spędzać czas wolny?”
  1. Gry i zabawy ruchowe.
  2. Święto Niepodległości
  • poznanie sylwetek bohaterów, którzy walczyli wyzwolenie naszego kraju
  • uświadomienie znaczenia wolności i suwerenności narodowej
  • znaczenie symboli narodowych w budowaniu tożsamości narodowej
  1. Praca plastyczna „Symbole narodowe”.
  2. Zapoznanie dzieci z historią odzyskania niepodległości przez Polskę. Uświadomienie ważności tego święta i konieczności jego obchodów.
  3. Słuchanie pieśni patriotycznych.
  4. Gry i zabawy integrujące grupę.
  5. Przyroda wokół nas
  • zwierzęta i rośliny chronione.
  • zapoznanie z fauną i florą Tatr;
  • rozmowy z dziećmi o zwierzętach i roślinach będących pod ochroną.
  • oglądanie albumów, czytanie ciekawostek na temat życia i zwyczajów zwierząt chronionych.
  1. Andrzejkowe wróżby
  • poznanie zwyczajów andrzejkowych
  • wdrażanie do wspólnej ,wesołej zabawy;
  • kształcenie właściwego stosunku do wróżb;
  • rozmowa na temat tradycji, obrzędów i zwyczajów andrzejkowych.
  1. Wykonanie elementów dekoracji i potrzebnych materiałów na wieczór andrzejkowy.
  2. Zorganizowanie wróżb andrzejkowych.

Grudzień

  1. Przygotowania do kiermaszu bożonarodzeniowego
  2. Barbórka i Mikołajki
  • kultywowanie tradycji mikołajkowej;
  • uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych ludzi;
  • zwracanie uwagi na ubiór stosowny do pory roku;
  • rozmowa na temat pracy górników – kształtowanie postawy szacunku wobec pracy.
  1. Wykonanie czapek górniczych.
  2. Zapoznanie z legendą na temat św. Biskupa Mikołaja.
  3. Zapoznanie uczniów z terminem „adwentu”.
  4. Oglądanie filmów i bajek nawiązujących do Bożego Narodzenia.
  5. Wykonywanie świątecznych ozdób i dekoracji.
  6. Konkurs na najpiękniejsze życzenia świąteczne.
  7. Oczekujemy świąt Bożego Narodzenia
  • zapoznawanie z tradycjami i zwyczajami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia
  1. Czytanie tekstów na temat świątecznych zwyczajów i obrzędów w różnych regionach Polski.
  2. Wiersze i opowiadania o tematyce świątecznej.
  3. Miłość i tolerancja w świetle Świąt Bożego Narodzenia
  • uwrażliwianie dzieci na właściwe przeżywanie Świat Bożego Narodzenia;
  • umacnianie więzi między dziećmi
  1. Składanie życzeń świątecznych i śpiewanie kolęd
  • uwrażliwienie dzieci na wartości: miłość, tolerancja, w kontekście zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych – czytanie i omawianie tekstów literackich.
  • ukazanie prawdziwego sensu i znaczenia obchodów świąt.

Styczeń

  1. Utrwalenie nazw dni tygodnia, miesięcy i pór roku;
  2. Wyszukiwanie przysłów o Nowym Roku w różnych źródłach.
  3. Co zrobić, aby być lepszym w Nowym Roku – rozmowa o postanowieniach noworocznych.
  4. Zima wcale nie jest zła!
  • charakterystyka zmian w przyrodzie następujących zimą; – zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw na śniegu;
  • kształtowanie poczucia estetyki i piękna
  1. Charakterystyka zimy, pogadanka na temat skąd się bierze śnieg, jak wygląda krajobraz zimowy.
  2. Moja rodzina. Dzień Babci i Dziadka
  • kształtowanie postaw miłości, przywiązania i szacunku do osób starszych;

7 Czytanie wierszy o dziadku i babci.

8.Wykonanie laurki.

  1. Rysowanie portretu babci lub dziadka.
  2. Pomagamy zwierzętom
  • rozwijanie postaw proekologicznych
  • obserwacja i dokarmianie ptaków.
  1. Praca plastyczna „Dbamy o zwierzęta zimą.
  2. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu
  3. Maski, czapki , kotyliony – to karnawał.
  • wyrabianie wrażliwości estetycznej
  • poznanie zwyczajów i tradycji związanych z zapustami
  • wykonanie masek karnawałowych.
  1. Zabawy towarzyskie.

 

Luty

  1. Bezpieczne ferie
  • kształtowanie sprawności fizycznej i hartu
  • sporty zimowe i ich znaczenie
  1. Pogadanka na temat sportów zimowych.
  2. Zabawy na śniegu.
  3. Spacer
  4. Praca plastyczna „Mój ulubiony sport zimowy”.
  5. Walentynki

Marzec

  1. Książka moim przyjacielem.
  • rozwijanie wyobraźni
  • wyrabianie nawyku szanowania i oddawania książek
  • zachęcenie do ciągłego korzystania z biblioteki
  • wykonanie zakładki do książki.
  1. Konkurs plastyczny „Moja ulubiona książka”.
  2. Zabawy rozwijające wyobraźnię.
  3. Praca plastyczna „Ulubiona postać z bajki”.
  4. Pierwsze zwiastuny wiosny
  • rozwijanie spostrzegawczości;
  • rozbudzenie wrażliwości na piękno przyrody;
  • dbałość o czystość otaczającego nas środowiska;
  • kształtowanie postaw prozdrowotnych;
  1. Żegnaj zimo, witaj wiosno!
  • obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wiosną
  • rozwijanie spostrzegawczości;
  • kształtowanie postaw prozdrowotnych;
  1. Praca plastyczna „Wiosenne kwiaty”
  2. Zajęcia warsztatowe pod tytułem “Jestem tolerancyjny”. Pogadanka o tym co to znaczy być

    tolerancyjnym.

  1. Zabawy ruchowe.

10.Gry i zabawy stolikowe.

Kwiecień

  1. Przygotowanie do Świąt Wielkanocnych – zwrócenie uwagi na rangę polskich tradycji narodowych
  2. Malowanie pisanek i zajączków.
  3. Wykonanie kwiatów wiosennych i palm z kolorowej bibuły
  • zapoznanie z tradycjami i obrzędami staropolskimi;
  • zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi innych kultur
  1. Dekorowanie sali, wykonanie gazetki
  2. W zdrowym ciele zdrowy duch – zwrócenie uwagi na konieczność dbania o jamę ustną
  3. Pogadanka na temat właściwego sposobu mycia zębów.
  4. Stworzenie piramidy zdrowia ( ze szczególnym zwróceniem uwagi na pokarmy i przekąski zdrowe

    dla zębów).     

  1. Dzień ziemi
  • kształcenie umiejętności rozpoznawania gatunków drzew po kształcie liści,
  • wdrażanie dzieci do dbania o naszą planetę.
  1. Rozwiązywanie zagadek związanych z planetą Ziemią.
  2. Zabawy w zapamiętywanie- ćwiczymy spostrzegawczość.
  3. Projekt plakatu „Ziemia planeta moich marzeń”.

Maj

  1. Konstytucja 3 Maja
  • wspomaganie rozwoju postaw obywatelskich
  • wykonanie gazetki tematycznej
  1. Świat zwierząt
  • zapoznanie dzieci ze zwierzętami różnych sfer klimatycznych.
  • wzbogacanie wiedzy na temat życia zwierząt na wsi, w dżungli oraz w zoo.
  • wdrażanie do przestrzegania zasad właściwego obchodzenia się ze zwierzętami.
  • krzyżówki tematycznie związane ze zwierzętami.
  • odgadywanie nazw zwierząt po odgłosach, jakie wydają.
  • oglądanie albumów ze zwierzętami.
  1. Praca plastyczna „Moje ulubione zwierzątko”
  2. Kocham Cię Mamusiu z serduszka całego.
  • kształtowanie postawy szacunku do rodziców
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie
  • rozwijanie zaradności i samodzielności .Pogadanka „Zawody naszych mam”
  1. Praca plastyczna „Portret mamy”
  • zagadki ruchowe- zajęcia, które najczęściej wykonują nasze mamy.
  1. Gry i zabawy ruchowe na boisku
  2. Ćwicz razem ze mną
  • wspomaganie rozwoju ogólnej sprawności fizycznej
  1. Gry i zabawy ruchowe na boisku szkolnym.
  2. Poszukiwanie informacji o największych polskich sportowcach.
  3. Wykonanie gazetki tematycznej- Międzynarodowy Dzień Dziecka
  • wyrabianie dyscypliny i współdziałania w grupie
  • budzenie zainteresowania życiem dzieci w innych krajach
  • rozwijanie zdolności plastycznych
  1. „Dzieci z różnych stron świata” -wykonanie plakatu przez wszystkich uczestników świetlicy (praca

      zbiorowa).

  1. Wykonanie gazetki świetlicowej

Czerwiec

  1. My i nasza szkoła.
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za wspólne dobro
  • wyrabianie pozytywnej postawy
  • rozmowa kierowana – „ Dobre strony mojej szkoły to..”
  1. Gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
  2. Praca plastyczna „Szkoła moich marzeń”
  3. Czas na wakacje.
  • kształtowanie postawy koleżeńskości i wzajemnej pomocy podczas zabaw
  • zwrócenie uwagi na bezpieczne spędzanie czasu wolnego
  • wdrażanie do kulturalnego wykorzystania czasu wolnego
Skip to content