
Harmonogram pracy świetlicy 2023/2024
Poniedziałek | 11.00 – 15.00 |
Wtorek | 12.00 – 15.00 |
Środa | 11.00 – 15.00 |
Czwartek | 11.00 – 15.00 |
Piątek | 11.00 – 15.00 |
Roczny plan pracy świetlicy szkolnej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Braciejówce rok szkolny 2024/2025
Cele i zadania zajęć wychowawczo- dydaktycznych w świetlicy.
1. Organizacja pracy świetlicy:
- zapoznanie z regulaminem świetlicy,
- ustalenie norm obowiązujących na świetlicy,
- poznanie praw i obowiązków uczestnika świetlicy szkolnej,
- integracja uczniów.
2. Organizowanie racjonalnego i bezpiecznego pobytu uczniów w godzinach pracy świetlicy:
- sporządzenie listy wychowanków,
- sprawdzanie listy obecności na zajęciach świetlicowych,
- otoczenie szczególną opieką ,,nowych” uczniów oraz uczniów klas pierwszych,
- uzupełnienie wyposażenia, zakup materiałów do wykorzystania na zajęciach m.in. bloki, kredki, pisaki, etc.
3. Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa:
- podczas zabaw w trakcie zajęć świetlicowych, przerw,
- w drodze do i ze szkoły,
- podczas odwozu.
4. Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków:
- kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych oraz podczas uroczystości szkolnych,
- ukazywanie sposobów kulturalnego zachowania się wobec innych, zachowania się przy stole,
- wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie,
- wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów,
- dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej,
- kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej,
- dbanie o estetykę i porządek w świetlicy oraz w szkole,
- wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole,
- kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi,
- nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów,
- rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
- wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku.
5. Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym:
- zorganizowanie warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy,
- pomoc w odrabianiu lekcji,
- dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu,
- rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się,
- stosowanie w czasie zajęć m.in. zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie,
- organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku uczniów,
- wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków.
6. Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:
plastycznych- poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych,
umuzykalniających- prowadzenie zabaw muzyczno- ruchowych, nauka nowych piosenek i utrwalenie już znanych, słuchanie wybranych utworów, tańce integracyjne,
teatralnych- przygotowanie przedstawień i inscenizacji, odgrywanie scenek sytuacyjnych, zabawy w teatr,
czytelniczo- medialnych- udział w imprezach kulturalno- rozrywkowych
organizowanych w szkole (akademie, uroczystości, dyskoteki),
świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu oraz sprzętu elektronicznego,
hobbystycznych,
sportowo- zabawowych,
gier planszowych,
współpraca z biblioteką.
7. Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości
narodowych:
uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych,
organizowanie i udział w imprezach kulturalno- rozrywkowych według kalendarza imprez,
poznanie tradycji szkoły i jej patrona,
wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych.
8. Edukacja ekologiczna:
wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne,
wyrabianie nawyku segregowania śmieci,
udział w akcjach ekologicznych np. sprzątanie świata.
9. Edukacja prozdrowotna:
wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu, sali gimnastycznej),
wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie się),
rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój).
10. Edukacja czytelnicza i medialna:
czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych,
rozwijanie czytelnictwa poprzez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem,
współpraca z biblioteką szkolną.
W planie pracy uwzględniono cykl tematyczny, cele dydaktyczno- wychowawcze oraz sposób realizowania. Dodatkowo w każdym tygodniu realizowane będą stałe formy pracy takie jak: m.in. pomoc w lekcjach, głośne czytanie, zabawy w grupach, gry stolikowe ,zajęcia relaksacyjne, rozwiązywanie zadań logicznych, zajęcia ruchowe, prace porządkowe i dekoracyjne, rozmowy na tematy poruszane przez uczniów. Plan może ulec modyfikacjom zgodnie z bieżącymi potrzebami oraz każdorazowo w przypadku zaistnienia sytuacji skłaniającej do zmian.
WRZESIEŃ
1. Żegnajcie wakacje! – Witaj szkoło! Witaj świetlico!
2. Jestem bezpieczny w drodze do i ze szkoły:
- przypomnienie i utrwalenie zasad ruchu drogowego, dotyczących bezpiecznego poruszania się po drogach (pogadanka na temat bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach, zagadki o tematyce ruchu drogowego),
- dbanie o bezpieczeństwo podczas zabaw, przebywania na terenie szkoły oraz stołówki. Zwrócenie uwagi na zachowanie higieny podczas spożywania posiłków oraz korzystania z toalety (przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązującychna terenie szkoły),
- praca policjanta – gromadzenie słownictwa związanego z zawodem, praca z wierszem, ,Czy znam znaki drogowe?” – zgaduj zgadula, ,,Bądź bezpieczny na drodze”- praca plastyczna.
3. W królestwie jesieni:
- utrwalenie wiadomości dotyczące pór roku,
- temat zmian zachodzących jesienią),
- doskonalenie umiejętności korzystania z atlasu (pogadanka na temat grzybów jadalnych i trujących, praca z atlasem, rozpoznawanie gatunków drzew po wyglądzie liści),
- praca z tekstem,
- zapoznanie uczniów z nowymi technikami plastycznymi,
- rozwijanie zdolności manualnych,
- ,,Jesień”- prace plastyczne,
- zajęcia sensoryczne.
4. Szanuj zieleń!
- kształtowanie postawy szacunku dla otaczającej przyrody,
- zajęcia dydaktyczne na temat znaczenia drzew w życiu ludzi,
- quiz ekologiczny,
- plakat ekologiczny.
PAŹDZIERNIK
1. Egzotyczne zwierzęta innych kontynentów:
- kształtowanie postawy szacunku dla otaczającej przyrody,
- zapoznanie uczniów ze zwierzętami mieszkającymi w ZOO,
- 04.10 – Światowy Dzień Zwierząt- pogadanka, praca z tekstem, zagadki i ciekawostki o zwierzętach,
- praca z atlasem zwierząt,
- ,,Portret mojego pupila”- praca plastyczna.
2. Dzień Edukacji Narodowej:
- utrwalenie najważniejszych informacji związanych z Dniem Edukacji Narodowej-pogadanka,
- wdrażanie do okazywania życzliwości i szacunku wobec nauczycieli oraz innych pracowników szkoły i osób dorosłych,
- redagowanie życzeń,
- praca z tekstem,
- ,,Mój wymarzony nauczyciel”- plakat.
3. Tydzień z językiem obcym:
- poznanie kultury i zwyczajów innych państw – praca z tekstem, praca z mapą,
- zaprezentowanie sylwetek ludzi kultury, sztuki i nauki danego państwa,
- praca plastyczna.
4. Ja i mój parasol w deszczu:
- obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie- pogadanka,
- ,,Parasolki, parasolki…” – praca plastyczna.
5. Listopadowa zaduma…
- pielęgnacja polskich tradycji,
- wyjaśnienie symboliki i znaczenia świąt – pogadanka, praca z tekstem,
- nauka odpowiedniego zachowania w miejscach pamięci,
- ,,Płomień świecy”- praca plastyczna.
LISTOPAD
1. Święto Niepodległości:
- kształtowanie postawy patriotycznej – pogadanka nt. znaczenia odzyskania niepodległości dla Polaków, prezentacja sylwetki Józefa Piłsudskiego, praca z tekstem, symbole narodowe,
- wykonywanie kotylionów, symbole narodowe – praca plastyczna.
2. Rozwijamy nasze hobby i zainteresowania:
- kształtowanie umiejętności właściwego spędzania czasu wolnego,
- rozwijanie indywidualnych zainteresowań,
- ,,Moje hobby” – swobodne wypowiedzi, oglądanie zdjęć, albumów, praca plastyczna.
3. Dzień Życzliwości:
- kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania – savoir – vivre, czyli dobre maniery, odgrywanie scenek związanych z zasadami kulturalnego zachowania, uczymy się przepraszać, przyznawać do błędów,
- ,,Ordery życzliwości”- praca plastyczna.
4. Dzień Pluszowego Misia. Andrzejkowe zabawy i tradycje:
- przybliżenie sylwetek bajkowych i bohaterów, świetlicowa wystawa pluszaków, pogadanka na temat poszanowania zabawek własnych i świetlicowych,
- zapoznanie ze zwyczajami andrzejkowymi – praca z tekstem,
- pomoc w przygotowaniu zabawy andrzejkowej – dekoracje, wróżby,
- ,,Misie – tulisie” – praca plastyczna.
GRUDZIEŃ
1. Z pomaganiem każdemu do twarzy. Barbórka i Mikołajki.
- uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych, wzbudzanie postawy altruistycznych – pogadanka,
- kultywowanie tradycji mikołajkowej,
- praca z tekstem,
- ,,Mikołajowy but”- praca plastyczna.
2. Nadchodzi zima:
- utrwalenie wiadomości o porach roku,
- kształcenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie – praca z tekstem, pogadanka,
- przypomnienie uczniom o niesieniu pomocy zwierzętom w zimowej porze,
- ,,Bałwanki”- praca plastyczna.
3. Wokół świąt:
- utrwalenie wiadomości o tradycjach i zwyczajach związanych ze Świętami Bożego Narodzenia – pogadanka, praca z tekstem,
- umacnianie więzi międzyludzkiej oraz wdrażanie do sprawiania radości innym –ukazanie piękna polskich kolęd, umacnianie więzi między dziećmi,
- doskonalenie umiejętności układania, zapisywania i wypowiadania świątecznych życzeń,
- wykonywanie świątecznych dekoracji.
STYCZEŃ
1. Miesiąc styczeń – czas do życzeń:
- rozwijanie umiejętności planowania i realizowania postanowień – pogadanka,redagowanie postanowień,
- doskonalenie znajomości nazw: pór roku, miesięcy, dni – praca z tekstem,
- ,,Kolorowe fajerwerki”- praca plastyczna.
2. Jak bezpiecznie spędzać ferie?
- zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw na śniegu,
- uwrażliwienie na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zimowego wypoczynku – praca z tekstem,
- ,Bezpieczne ferie”- praca plastyczna.
3. Ferie zimowe.
4. Ferie zimowe.
LUTY
1. Święto Babci i Dziadka:
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się,
- doskonalenie nazywania uczuć,
- uwrażliwienie uczniów na okazywanie szacunku osobom starszym,
- doskonalenie czytania – czytanie opowiadań i książek o dziadkach,
- ,,Dzień Babci i Dziadka” – laurka,
- ,,Portret naszych dziadków” – praca plastyczna.
2. Tydzień Bezpiecznego Internetu:
- rozwijanie kompetencji cyfrowych – zapoznanie uczniów z zasadami bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z technologii cyfrowych,
- wskazanie zagrożeń wynikających z niewłaściwego korzystania z Internetu,
- oglądanie filmów edukacyjnych o bezpieczeństwie w Internecie,
- Projektowanie gry komputerowej promującej bezpieczny Internet – praca plastyczno – techniczna.
3. Bale w karnawale:
- wyjaśnienie terminu karnawał,
- zapoznanie uczniów z tradycjami i zwyczajami związanymi z karnawałem,
- wyrabianie wrażliwości estetycznej,
- wykonanie masek karnawałowych,
- słuchanie ulubionej muzyki dziecięcej.
4. Dbamy o swoje zdrowie:
- uświadomienie uczniom potrzeby dbania o własne zdrowie i przestrzegania zasad zdrowego stylu życia
- zapoznanie uczniów ze sposobami dbania o własne zdrowie i utrzymania należytej higieny ciała,
- przypomnienie zasad zdrowego odżywiania – piramida zdrowia,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania czynników chroniących i czynników ryzyka wpływających na zdrowie,
- ,,Moje ulubione owoce i warzywa” – praca plastyczna,
- Gimnastyka przy muzyce, zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
MARZEC
1. Kim będę gry dorosnę? – poznajemy różne zawody:
utrwalenie wiadomości na temat zawodów – dyskusja nt. zawodów, które znamy,
zawody w mieście i na wsi- praca moich rodziców,
najciekawsze zawody – rozmowa kierowana,
przypomnienie wiadomości o ginących zawodach
wpajanie szacunku do pracy,
kalambury, krzyżówki, wykreślanki dotyczące zawodów.
2. Wiosna, ach to Ty! – witamy wiosnę:
rozwijanie spostrzegawczości poprzez obserwację otaczającej nas przyrody,
zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie – rozmowa o pierwszych
oznakach wiosny,
przypomnienie zwyczaju zegnania zimy i witania wiosny,
,,pani Wiosna” – praca plastyczna wykonana techniką collage.
3. Wiosenne porządki:
obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wiosną – pierwsze oznaki wiosny,
ptaki, roślinność,
doskonalenie rozpoznawania i nazywania pierwszych kwiatów wiosennych,
wspólne układanie listy prac wykonywanych wiosną na działkach i ogródkach – burza
mózgów.
4. W świecie bajek i baśni:
rozbudzenie zamiłowania do obcowania z książką,
rozwijanie wyobraźni,
wyrabianie nawyku codziennego czytania, szanowania i oddawania książek,
przegląd ulubionych bajek – rozmowa w kręgu,
doskonalenie czytania – czytanie bajek i baśni H. Ch. Andersena, braci Grimm,
kolorowanie ilustracji baśni H. Ch. Andersena.
KWIECIEŃ
1. W świetlicy jest wesoło:
słucham i rozumiem innych, szanuję i pomagam, jestem wzorem dla swoich
młodszych kolegów – rozmowa kierowana o akceptacji i tolerancji,
Co to znaczy być dobrą koleżanką, dobry kolega?
Czas wolny, jak go pożytecznie wykorzystać ?
,,Świetlica moich marzeń” – praca grupowa,
zabawy integracyjne.
2. Przygotowania do Świąt Wielkanocnych:
zapoznanie ze zwyczajami i obrzędami związanymi z Wielkanocą – szukanie i
czytanie ciekawostek o zwyczajach świątecznych,
potrawy wielkanocne w naszych domach,
dekorowanie sali, wykonanie gazetki.
3. Na ratunek Ziemi:
kształtowanie nawyku dbania o naszą planetę,
wyjaśnienie idei Międzynarodowego Dnia Ziemi,
Dzień Ziemi – swobodne wypowiedzi uczniów nt. szacunku do naszej planety,
kształtowanie postaw ekologicznych – pogadanka dotycząca segregacji śmieci i
odpadów,
utrwalenie pojęć: recykling, ekologia, segregacja,
,,Ziemia moja planeta”- projektowanie i wykonanie plakatu.
4. Książka moim przyjacielem:
kształtowanie nawyku szanowania książek,
Jak powstaje książka? – czyli od karteczki do książeczki,
projektowanie okładki ulubionej książki.
MAJ
1. Nasza ojczyzna – majowe święta:
wdrażanie dzieci do szacunku wobec symboli narodowych i umiłowania własnego
kraju,
wyjaśnienie znaczenia słowa: ojczyzna,
zapoznanie z historią państwa Polskiego,
zapoznanie z legendami dotyczącymi państwa,
słuchanie pieśni patriotycznych,
wykonanie gazetki ściennej.
2. Moja miejscowość – moja mała ojczyzna:
zapoznanie uczniów z historią pobliskich miejscowości,
przedstawienie kolegom/ koleżankom miejscowości w której mieszkam –
przedstawienie ciekawych miejsc, atrakcji w mojej miejscowości.
3. Dzień Mamy:
wzmacnianie więzi emocjonalnych z członkami rodziny,
pogłębianie szacunku dla rodziców,
,,Portret mojej Mamy” – praca plastyczna.
4. Majowa łąka:
obserwacje przyrodnicze na świeżym powietrzu,
poznanie gatunków roślin i zwierząt zamieszkujących łąkę,
,,Majowa łąka” – praca plastyczna.
CZERWIEC
1. Dzień Dziecka – dziecięce marzenia:
poznanie/ przypomnienie praw i obowiązków dziecka – dyskusja,
budzenie zainteresowania życiem dzieci w różnych częściach świata,
zachęcanie do koleżeństwa, wzajemnej pomocy i życzliwości podczas zabaw,
wykonanie projektu plakatu z okazji Dnia Dziecka – praca wspólna.
2. Sport to zdrowie:
zapoznanie z efektami regularnej aktywności fizycznej,
,,Dlaczego warto uprawiać sport?” – rozmowa kierowana,
Przyswojenie zasady Fairplay w grze oraz w sytuacjach życia codziennego,
Poznanie sposobów rozładowywania negatywnych emocji i radzenia sobie ze stresem,
Gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
3. Jedziemy na wakacje:
- poznanie różnych zakątków świata – ciekawostki ze świata przyrody i kultury,
- Gdzie zamierzam spędzić wakacje? – swobodne rozmowy,
- Jak przygotować się do podróży? Co zabrać do plecaka? – swobodne wypowiedzi dzieci,
- ,,Moje wakacyjne plany” – praca plastyczna.
4. Do widzenia szkoło – pamiętamy o bezpieczeństwie podczas wypoczynku:
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wypoczynku letniego w różnychsytuacjach i miejscach,
- przypomnienie numerów alarmowych,
- pierwsza pomoc przedmedyczna – zasady udzielania pierwszej pomocy – Co mogę zrobić sam?
- wspomnienia świetlicowe – wypowiedzi dzieci dotyczące minionych wydarzeń świetlicowych.
Plan pracy świetlicy szkolnej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Braciejówce może ulec modyfikacjom zgodnie z bieżącymi potrzebami oraz każdorazowo w przypadku zaistnienia sytuacji skłaniającej do zmian.