DOSTĘPNOŚĆ

 

Harmonogram pracy świetlicy  2023/2024

Poniedziałek

11.00 – 15.00

Wtorek  

12.00 – 15.00

Środa                           

11.00 – 15.00

Czwartek  

11.00 – 15.00

 Piątek                             

11.00 – 15.00

Roczny plan pracy świetlicy szkolnej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Braciejówce rok szkolny 2024/2025

Cele i zadania zajęć wychowawczo- dydaktycznych w świetlicy.
1. Organizacja pracy świetlicy:

  •  zapoznanie z regulaminem świetlicy,
  •  ustalenie norm obowiązujących na świetlicy,
  •  poznanie praw i obowiązków uczestnika świetlicy szkolnej,
  •  integracja uczniów.

2. Organizowanie racjonalnego i bezpiecznego pobytu uczniów w godzinach pracy świetlicy:

  • sporządzenie listy wychowanków,
  • sprawdzanie listy obecności na zajęciach świetlicowych,
  • otoczenie szczególną opieką ,,nowych” uczniów oraz uczniów klas pierwszych,
  • uzupełnienie wyposażenia, zakup materiałów do wykorzystania na zajęciach m.in. bloki, kredki, pisaki, etc.

3. Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa:

  • podczas zabaw w trakcie zajęć świetlicowych, przerw,
  • w drodze do i ze szkoły,
  • podczas odwozu.

4. Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków:

  • kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych oraz podczas uroczystości szkolnych,
  • ukazywanie sposobów kulturalnego zachowania się wobec innych, zachowania się przy stole,
  • wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie,
  • wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów,
  • dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej,
  • kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej,
  • dbanie o estetykę i porządek w świetlicy oraz w szkole,
  • wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole,
  • kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi,
  • nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów,
  • rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
  • wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku.

5. Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym:

  • zorganizowanie warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy,
  • pomoc w odrabianiu lekcji,
  • dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu,
  • rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się,
  • stosowanie w czasie zajęć m.in. zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie,
  • organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku uczniów,
  • wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków.

6. Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:
 plastycznych- poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych,
 umuzykalniających- prowadzenie zabaw muzyczno- ruchowych, nauka nowych piosenek i utrwalenie już znanych, słuchanie wybranych utworów, tańce integracyjne,
 teatralnych- przygotowanie przedstawień i inscenizacji, odgrywanie scenek sytuacyjnych, zabawy w teatr,
 czytelniczo- medialnych- udział w imprezach kulturalno- rozrywkowych
organizowanych w szkole (akademie, uroczystości, dyskoteki),
 świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu oraz sprzętu elektronicznego,
 hobbystycznych,
 sportowo- zabawowych,
 gier planszowych,
 współpraca z biblioteką.
7. Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości
narodowych:
 uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych,
 organizowanie i udział w imprezach kulturalno- rozrywkowych według kalendarza imprez,
 poznanie tradycji szkoły i jej patrona,
 wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych.
8. Edukacja ekologiczna:
 wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne,
 wyrabianie nawyku segregowania śmieci,
 udział w akcjach ekologicznych np. sprzątanie świata.
9. Edukacja prozdrowotna:
 wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu, sali gimnastycznej),

 wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie się),
 rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój).
10. Edukacja czytelnicza i medialna:
 czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych,
 rozwijanie czytelnictwa poprzez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem,
 współpraca z biblioteką szkolną.
W planie pracy uwzględniono cykl tematyczny, cele dydaktyczno- wychowawcze oraz sposób realizowania. Dodatkowo w każdym tygodniu realizowane będą stałe formy pracy takie jak: m.in. pomoc w lekcjach, głośne czytanie, zabawy w grupach, gry stolikowe ,zajęcia relaksacyjne, rozwiązywanie zadań logicznych, zajęcia ruchowe, prace porządkowe i dekoracyjne, rozmowy na tematy poruszane przez uczniów. Plan może ulec modyfikacjom zgodnie z bieżącymi potrzebami oraz każdorazowo w przypadku zaistnienia sytuacji skłaniającej do zmian.

WRZESIEŃ
1. Żegnajcie wakacje! – Witaj szkoło! Witaj świetlico!

  • zapoznanie z wyposażeniem sali,
  • zapoznanie z regulaminem świetlicy i planem dnia,
  • rozmowy indywidualne i grupowe nt. poszanowania sprzętu, zabawek oraz gier,
  • zapoznanie z zasadami bezpiecznej zabawy z rówieśnikami,
  • wspólne ustalenie zasad obowiązujących w świetlicy,
  • kontrakt grupowy,
  • integracja grupy świetlicowej,
  • poznanie uczniów oraz rodziców,
  • zapoznanie z mapą Polski- wspólne odszukiwanie wakacyjnych miejscowości na mapie Polski,
  • pogadanka nt. wakacji,
  • ,,Nasze wakacyjne skarby”- praca plastyczna.
    2. Jestem bezpieczny w drodze do i ze szkoły:
    • przypomnienie i utrwalenie zasad ruchu drogowego, dotyczących bezpiecznego poruszania się po drogach (pogadanka na temat bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach, zagadki o tematyce ruchu drogowego),
    • dbanie o bezpieczeństwo podczas zabaw, przebywania na terenie szkoły oraz stołówki. Zwrócenie uwagi na zachowanie higieny podczas spożywania posiłków oraz korzystania z toalety (przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązującychna terenie szkoły),
    • praca policjanta – gromadzenie słownictwa związanego z zawodem, praca z wierszem, ,Czy znam znaki drogowe?” – zgaduj zgadula, ,,Bądź bezpieczny na drodze”- praca plastyczna.

    3. W królestwie jesieni:

    • utrwalenie wiadomości dotyczące pór roku,
    •  temat zmian zachodzących jesienią),
    • doskonalenie umiejętności korzystania z atlasu (pogadanka na temat grzybów jadalnych i trujących, praca z atlasem, rozpoznawanie gatunków drzew po wyglądzie liści),
    • praca z tekstem,
    • zapoznanie uczniów z nowymi technikami plastycznymi,
    • rozwijanie zdolności manualnych,
    • ,,Jesień”- prace plastyczne,
    • zajęcia sensoryczne.

    4. Szanuj zieleń!

    • kształtowanie postawy szacunku dla otaczającej przyrody,
    • zajęcia dydaktyczne na temat znaczenia drzew w życiu ludzi,
    • quiz ekologiczny,
    • plakat ekologiczny.

    PAŹDZIERNIK
    1. Egzotyczne zwierzęta innych kontynentów:

    • kształtowanie postawy szacunku dla otaczającej przyrody,
    • zapoznanie uczniów ze zwierzętami mieszkającymi w ZOO,
    • 04.10 – Światowy Dzień Zwierząt- pogadanka, praca z tekstem, zagadki i ciekawostki o zwierzętach,
    • praca z atlasem zwierząt,
    • ,,Portret mojego pupila”- praca plastyczna.

    2. Dzień Edukacji Narodowej:

    • utrwalenie najważniejszych informacji związanych z Dniem Edukacji Narodowej-pogadanka,
    • wdrażanie do okazywania życzliwości i szacunku wobec nauczycieli oraz innych pracowników szkoły i osób dorosłych,
    • redagowanie życzeń,
    • praca z tekstem,
    • ,,Mój wymarzony nauczyciel”- plakat.

    3. Tydzień z językiem obcym:

    •  poznanie kultury i zwyczajów innych państw – praca z tekstem, praca z mapą,
    • zaprezentowanie sylwetek ludzi kultury, sztuki i nauki danego państwa,
    • praca plastyczna.

    4. Ja i mój parasol w deszczu:

    •  obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie- pogadanka,
    • ,,Parasolki, parasolki…” – praca plastyczna.

    5. Listopadowa zaduma…

    •  pielęgnacja polskich tradycji,
    •  wyjaśnienie symboliki i znaczenia świąt – pogadanka, praca z tekstem,
    •  nauka odpowiedniego zachowania w miejscach pamięci,
    •  ,,Płomień świecy”- praca plastyczna.

    LISTOPAD
    1. Święto Niepodległości:

    • kształtowanie postawy patriotycznej – pogadanka nt. znaczenia odzyskania niepodległości dla Polaków, prezentacja sylwetki Józefa Piłsudskiego, praca z tekstem, symbole narodowe,
    • wykonywanie kotylionów, symbole  narodowe – praca plastyczna.

    2. Rozwijamy nasze hobby i zainteresowania:

    • kształtowanie umiejętności właściwego spędzania czasu wolnego,
    • rozwijanie indywidualnych zainteresowań,
    • ,,Moje hobby” – swobodne wypowiedzi, oglądanie zdjęć, albumów, praca plastyczna.

    3. Dzień Życzliwości:

    • kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania – savoir – vivre, czyli dobre maniery, odgrywanie scenek związanych z zasadami kulturalnego zachowania, uczymy się przepraszać, przyznawać do błędów,
    •  ,,Ordery życzliwości”- praca plastyczna.

    4. Dzień Pluszowego Misia. Andrzejkowe zabawy i tradycje:

    • przybliżenie sylwetek bajkowych i bohaterów, świetlicowa wystawa pluszaków, pogadanka na temat poszanowania zabawek własnych i świetlicowych,
    • zapoznanie ze zwyczajami andrzejkowymi – praca z tekstem,
    • pomoc w przygotowaniu zabawy andrzejkowej – dekoracje, wróżby,
    • ,,Misie – tulisie” – praca  plastyczna.

    GRUDZIEŃ
    1. Z pomaganiem każdemu do twarzy. Barbórka i Mikołajki.

    • uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych, wzbudzanie postawy altruistycznych – pogadanka,
    •  kultywowanie tradycji mikołajkowej,
    • praca z tekstem,
    • ,,Mikołajowy but”- praca plastyczna.

    2. Nadchodzi zima:

    •  utrwalenie wiadomości o porach roku,
    • kształcenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie – praca z tekstem, pogadanka,
    • przypomnienie uczniom o niesieniu pomocy zwierzętom w zimowej porze,
    • ,,Bałwanki”- praca plastyczna.

    3. Wokół świąt:

    • utrwalenie wiadomości o tradycjach i zwyczajach związanych ze Świętami Bożego Narodzenia – pogadanka, praca z tekstem,
    • umacnianie więzi międzyludzkiej oraz wdrażanie do sprawiania radości innym –ukazanie piękna polskich kolęd, umacnianie więzi między dziećmi,
    • doskonalenie umiejętności układania, zapisywania i wypowiadania świątecznych życzeń,
    • wykonywanie świątecznych dekoracji.

    STYCZEŃ
    1. Miesiąc styczeń – czas do życzeń:

    • rozwijanie umiejętności planowania i realizowania postanowień – pogadanka,redagowanie postanowień,
    • doskonalenie znajomości nazw: pór roku, miesięcy, dni – praca z tekstem,
    • ,,Kolorowe fajerwerki”- praca plastyczna.

    2. Jak bezpiecznie spędzać ferie?

    • zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw na śniegu,
    • uwrażliwienie na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zimowego wypoczynku – praca z tekstem,
    • ,Bezpieczne ferie”- praca plastyczna.

    3. Ferie zimowe.
    4. Ferie zimowe.
    LUTY
    1. Święto Babci i Dziadka:

    •  kształtowanie umiejętności wypowiadania się,
    •  doskonalenie nazywania uczuć,
    • uwrażliwienie uczniów na okazywanie szacunku osobom starszym,
    • doskonalenie czytania – czytanie opowiadań i książek o dziadkach,
    • ,,Dzień Babci i Dziadka” – laurka,
    •  ,,Portret naszych dziadków” – praca plastyczna.

    2. Tydzień Bezpiecznego Internetu:

    • rozwijanie kompetencji cyfrowych – zapoznanie uczniów z zasadami bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z technologii cyfrowych,
    • wskazanie zagrożeń wynikających z niewłaściwego korzystania z Internetu,
    • oglądanie filmów edukacyjnych o bezpieczeństwie w Internecie,
    • Projektowanie gry komputerowej promującej bezpieczny Internet – praca plastyczno – techniczna.

    3. Bale w karnawale:

    •  wyjaśnienie terminu karnawał,
    •  zapoznanie uczniów z tradycjami i zwyczajami związanymi z karnawałem,
    •  wyrabianie wrażliwości estetycznej,
    •  wykonanie masek karnawałowych,
    •  słuchanie ulubionej muzyki dziecięcej.

    4. Dbamy o swoje zdrowie:

    •  uświadomienie uczniom potrzeby dbania o własne zdrowie i przestrzegania zasad zdrowego stylu życia
    •  zapoznanie uczniów ze sposobami dbania o własne zdrowie i utrzymania należytej higieny ciała,
    •  przypomnienie zasad zdrowego odżywiania – piramida zdrowia,
    • kształtowanie umiejętności rozpoznawania czynników chroniących i czynników ryzyka wpływających na zdrowie,
    •  ,,Moje ulubione owoce i warzywa” – praca plastyczna,
    •  Gimnastyka przy muzyce, zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.

    MARZEC
    1. Kim będę gry dorosnę? – poznajemy różne zawody:
     utrwalenie wiadomości na temat zawodów – dyskusja nt. zawodów, które znamy,
     zawody w mieście i na wsi- praca moich rodziców,
     najciekawsze zawody – rozmowa kierowana,
     przypomnienie wiadomości o ginących zawodach
     wpajanie szacunku do pracy,
     kalambury, krzyżówki, wykreślanki dotyczące zawodów.
    2. Wiosna, ach to Ty! – witamy wiosnę:
     rozwijanie spostrzegawczości poprzez obserwację otaczającej nas przyrody,
     zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie – rozmowa o pierwszych
    oznakach wiosny,
     przypomnienie zwyczaju zegnania zimy i witania wiosny,
     ,,pani Wiosna” – praca plastyczna wykonana techniką collage.

    3. Wiosenne porządki:
     obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wiosną – pierwsze oznaki wiosny,
    ptaki, roślinność,
     doskonalenie rozpoznawania i nazywania pierwszych kwiatów wiosennych,
     wspólne układanie listy prac wykonywanych wiosną na działkach i ogródkach – burza
    mózgów.
    4. W świecie bajek i baśni:
     rozbudzenie zamiłowania do obcowania z książką,
     rozwijanie wyobraźni,
     wyrabianie nawyku codziennego czytania, szanowania i oddawania książek,
     przegląd ulubionych bajek – rozmowa w kręgu,
     doskonalenie czytania – czytanie bajek i baśni H. Ch. Andersena, braci Grimm,
     kolorowanie ilustracji baśni H. Ch. Andersena.
    KWIECIEŃ
    1. W świetlicy jest wesoło:
     słucham i rozumiem innych, szanuję i pomagam, jestem wzorem dla swoich
    młodszych kolegów – rozmowa kierowana o akceptacji i tolerancji,
     Co to znaczy być dobrą koleżanką, dobry kolega?
     Czas wolny, jak go pożytecznie wykorzystać ?
     ,,Świetlica moich marzeń” – praca grupowa,
     zabawy integracyjne.
    2. Przygotowania do Świąt Wielkanocnych:
     zapoznanie ze zwyczajami i obrzędami związanymi z Wielkanocą – szukanie i
    czytanie ciekawostek o zwyczajach świątecznych,
     potrawy wielkanocne w naszych domach,
     dekorowanie sali, wykonanie gazetki.
    3. Na ratunek Ziemi:
     kształtowanie nawyku dbania o naszą planetę,
     wyjaśnienie idei Międzynarodowego Dnia Ziemi,
     Dzień Ziemi – swobodne wypowiedzi uczniów nt. szacunku do naszej planety,
     kształtowanie postaw ekologicznych – pogadanka dotycząca segregacji śmieci i
    odpadów,
     utrwalenie pojęć: recykling, ekologia, segregacja,
     ,,Ziemia moja planeta”- projektowanie i wykonanie plakatu.
    4. Książka moim przyjacielem:
     kształtowanie nawyku szanowania książek,
     Jak powstaje książka? – czyli od karteczki do książeczki,
     projektowanie okładki ulubionej książki.

    MAJ
    1. Nasza ojczyzna – majowe święta:
     wdrażanie dzieci do szacunku wobec symboli narodowych i umiłowania własnego
    kraju,
     wyjaśnienie znaczenia słowa: ojczyzna,
     zapoznanie z historią państwa Polskiego,
     zapoznanie z legendami dotyczącymi państwa,
     słuchanie pieśni patriotycznych,
     wykonanie gazetki ściennej.
    2. Moja miejscowość – moja mała ojczyzna:
     zapoznanie uczniów z historią pobliskich miejscowości,
     przedstawienie kolegom/ koleżankom miejscowości w której mieszkam –
    przedstawienie ciekawych miejsc, atrakcji w mojej miejscowości.
    3. Dzień Mamy:
     wzmacnianie więzi emocjonalnych z członkami rodziny,
     pogłębianie szacunku dla rodziców,
     ,,Portret mojej Mamy” – praca plastyczna.
    4. Majowa łąka:
     obserwacje przyrodnicze na świeżym powietrzu,
     poznanie gatunków roślin i zwierząt zamieszkujących łąkę,
     ,,Majowa łąka” – praca plastyczna.
    CZERWIEC
    1. Dzień Dziecka – dziecięce marzenia:
     poznanie/ przypomnienie praw i obowiązków dziecka – dyskusja,
     budzenie zainteresowania życiem dzieci w różnych częściach świata,
     zachęcanie do koleżeństwa, wzajemnej pomocy i życzliwości podczas zabaw,
     wykonanie projektu plakatu z okazji Dnia Dziecka – praca wspólna.
    2. Sport to zdrowie:
     zapoznanie z efektami regularnej aktywności fizycznej,
     ,,Dlaczego warto uprawiać sport?” – rozmowa kierowana,
     Przyswojenie zasady Fairplay w grze oraz w sytuacjach życia codziennego,
     Poznanie sposobów rozładowywania negatywnych emocji i radzenia sobie ze stresem,
     Gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
    3. Jedziemy na wakacje:

    •  poznanie różnych zakątków świata – ciekawostki ze świata przyrody i kultury,
    •  Gdzie zamierzam spędzić wakacje? – swobodne rozmowy,
    •  Jak przygotować się do podróży? Co zabrać do plecaka? – swobodne wypowiedzi dzieci,
    •  ,,Moje wakacyjne plany” – praca plastyczna.

    4. Do widzenia szkoło – pamiętamy o bezpieczeństwie podczas wypoczynku:

    • Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wypoczynku letniego w różnychsytuacjach i miejscach,
    • przypomnienie numerów alarmowych,
    • pierwsza pomoc przedmedyczna – zasady udzielania pierwszej pomocy – Co mogę zrobić sam?
    • wspomnienia świetlicowe – wypowiedzi dzieci dotyczące minionych wydarzeń świetlicowych.

    Plan pracy świetlicy szkolnej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Braciejówce może ulec modyfikacjom zgodnie z bieżącymi potrzebami oraz każdorazowo w przypadku zaistnienia sytuacji skłaniającej do zmian.


  •  
    Skip to content