pozyczka

Innowacja pedagogiczna w klasie pierwszej zakończona!

lekt20212.PNG

Od 23 września 2020r. do 21 czerwca 2021r. uczniowie klasy pierwszej realizowali innowację pedagogiczną w postaci Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego wspierającego rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III:

„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”.

Projekt składał się z trzech modułów:czytamy z klas

  • I moduł – jesienny – MAŁA CHMURKA W KRAINIE DRZEW
  • II moduł – zimowy – MAŁA CHMURKA W KRAINIE ŚNIEGU
  • III moduł – wiosenny – MAŁA CHMURKA W KRAINIE SŁOŃCA

Podczas każdego z modułów uczniowie zapoznali się z treścią jednej zaproponowanej przez nauczyciela i wybranej przez uczniów lektury. Pierwszoklasiści wybrali następujące utwory:

  1. Kapelusz Pani Wrony – Danuta Parlak
  2. Zaczarowana zagroda – Czesław Centkiewicz
  3. Co słonko widziało – Maria Konopnicka

W każdym module realizowane były zadana obowiązkowe oraz zadania dodatkowe.

Realizacja zadań z poszczególnych modułów przedstawia się następująco:

 

Moduł pierwszy – MAŁA CHMURKA W KRAINIE DRZEW

  1. Zadanie obowiązkowe. Uczniowie podpisali się na swoim Lekturniku oraz pokolorowały jego okładkę. Na zajęciach przeczytali lekturę: "Kapelusz Pani Wrony" oraz uzupełnili odpowiednie strony w Lekturniku.
  2. 9 października obchodziliśmy Światowy Dzień Drzewa. Pierwszoklasiści wykonali indywidualne prace plastyczne "Drzewo jesienią". Kolorowe prace zawisły w klasowej galerii. Chętni uczniowie czytali wybrane i przygotowane w domu wiersze o drzewach. Wybraliśmy się też na spacer do pobliskiego parku oglądając znajdujące się tutaj: lipy, topole, dęby, kasztanowce, brzozy i inne.
  3. Podczas nauki zdalnej uczniowie wspólnie z rodzicami lub starszym rodzeństwem wykonali plakaty zachęcające innych do czytania papierowych książek. Uczniowie mogli wykazać się pełną swobodą i inwencją twórczą. Plakaty zostały wykonane różnymi technikami.
  4. Zadanie obowiązkowe. Uczniowie przeczytali opowiadanie „Mała chmurka w krainie drzew” oraz wykonali następujące zadania ze scenariusza: wysłuchali piosenki „Ekologiczne reggae”; przeprowadzili dyskusję na temat: „Co nam dają drzewa”; obejrzeli filmy edukacyjne dla dzieci: „Dlaczego? Po co? Jak? – liście, skrzydła, papier”, „Od drzewa do papieru”; przeprowadzili zabawę wizualizacyjną „Od nasionka do drzewa”.

Moduł drugi – MAŁA CHMURKA W KRAINIE ŚNIEGU

  1. Zadanie obowiązkowe. Na zajęciach uczniowie przeczytali lekturę "Zaczarowana zagroda". Uczniowie uzupełnili strony w Lekturniku poświęcone tej lekturze.
  2. Uczniowie w grupach wykonali kolorowe plakaty. Zachęcali w nich do przeczytania książki "Zaczarowana zagroda". Dodatkowo salę udekorowali pracami plastycznymi w postaci papierowych bałwanków i zimowych wycinanek.
  3. W klasie został zorganizowany pokaz mody "Zimowe EKO kreacje". Uczniowie wspólnie z rodzicami przygotowali w domach piękne i oryginalne stroje, które zaprezentowali podczas pokazu.
  4. Zadanie obowiązkowe. Uczniowie wysłuchali opowiadania "Mała chmurka w krainie śniegu". Obejrzeli filmy edukacyjne zaproponowane w scenariuszu.: "Efekt cieplarniany" oraz "Potężne lodowce pękają przed kamerą". Bawili się w zabawę słowną "Śnieg - lód". Obejrzeli film edukacyjny: Segregujmy odpady, to się opłaca nam wszystkim". Odśpiewali piosenkę "Ekologiczne reggae", a także wykonali pracę plastyczną "Wyturlaj bałwana".

Moduł trzeci – MAŁA CHMURKA W KRAINIE SŁOŃCA

  1. Zadanie obowiązkowe. W Lekturniku dzieci uzupełniły strony związane z trzecią lekturą. Na tę lekturę wybrali utwór Marii Konopnickiej: "Co słonko widziało".
  2. 22 kwietnia przygotowali plakaty z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi. Wcześniej wysłuchali czytanego przez nauczyciela opowiadania pt: Opowieści Sympatycznego Lasu (odcinek 9, Nie dajmy się zasypać śmieciami).
  3. 1 czerwca uczniowie klasy I uczestniczyli w spotkaniu czytelniczym online zorganizowanym w ramach XX Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom przez Powiatową i Miejską Bibliotekę Publiczną w Olkuszu. Zastępca burmistrza przeczytał dzieciom fragment książki Stanisława Lema. Po spotkaniu zorganizowaliśmy piknik czytelniczy, na którym przeczytaliśmy lekturę "Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca".
  4. 9 czerwca na szkolnym placu zabaw zorganizowaliśmy Lekcję pod chmurką, podczas której czytaliśmy "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek".
  5. Zadanie obowiązkowe. Realizując zadanie ekologiczne uczniowie wysłuchali opowiadania "Mała chmurka w krainie słońca", zaśpiewali dobrze już im znaną piosenkę "Ekologiczne reggae", obejrzeli wszystkie zaproponowane w scenariuszu filmy edukacyjne. Na zajęciach wykorzystano również zabawy: "Żółty jak...", "Energiczne znaczenia", zabawa słowna " Słońce" oraz twórcza: "Co by było, gdyby..."

Realizowany projekt bardzo się uczniom podobał. Z zaangażowaniem wykonywali różnorodne zadania związane z przeczytanymi lekturami. A dodatkowo, dzięki treściom ekologicznym uczniowie zostali wprowadzeni w problematykę dotyczącą zmian klimatycznych, postaw ekologicznych oraz ochrony środowiska.

 

Projekt20211

Zakończenie Międzynarodowego  Projektu Edukacyjnego

Czytam z Klasą Lekturki spod chmurki klasa II

      W czerwcu 2021 roku uczniowie klasy II zakończyli realizację Międzynarodowego  Projektu Edukacyjnego „Czytam z Klasą Lekturki spod chmurki”.  Projekt składał się z trzech edycji. Głównym celem projektu było rozwijanie aktywności czytelniczej, rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej a także wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym. 

Uczniowie przeczytali następujące  lektury:

  • Maria Terlikowska- „Drzewo do samego nieba”
  • Czesław Centkiewicz- „ Zaczarowana zagroda”
  • Wanda Chotomska- „ Dzieci Pana Astronoma”

Uczniowie wykonali wiele zadań związanych z przeczytanymi książkami poprzez zorganizowanie:

  • Światowego Dnia Drzewa
  • Zimowego Pokazu Mody pt: Zimowe EKO kreacje
  • Międzynarodowego Dnia Ziemi
  • Dnia Kosmosu
  • Spotkania online z Burmistrzem Miasta i Gminy Olkusz w ramach XX Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom. Burmistrz przeczytał uczniom fragment książki Stanisława Lema „Bajka Robotów”
  • Pikniku Czytelniczego

     Ponadto uczniowie uzupełnili Lekturnik, wykonali wiele prac plastycznych. Podczas realizacji poszczególnych modułów sala lekcyjna zamieniała się w las, Krainę Lodową a nawet w Stację Kosmiczną. Odbyły się konkursy, quizy, które sprawdziły wiadomości uczniów na temat przeczytanych książek.  Uczniowie wykonali rysunki i napisali dalsze losy bohaterów lektury Dzieci Pana Astronoma oraz zaprezentowali swoje prace w formie Papierowego Teatrzyku Kamishibai.

     Projekt bardzo podobał się dzieciom, zachęcił do czytania książek a przede wszystkim uświadomił uczniom jak ważne są tematy ekologiczne, rozwinął poczucie troski i odpowiedzialności za najbliższe otoczenie.

Link do filmiku z realizacji II modułu.

https://www.youtube.com/watch?v=D4VbOJ8DKx8

film2021Czytamy z klasą- lekturki spod chmurki

 

    Do realizacji III modułu uczniowie klasy III wybrali książkę Astrid Lindgren „Dzieci z Bullerbyn". Lekturę uczniowie samodzielnie czytali w domu. Po jej przeczytaniu uzupełniali strony w swoich „Lekturnikach”. Powstały piękne opowiadania i ilustracje o przygodach Dzieci z Bullerbyn. Rozwiązywano także quizy interaktywne, krzyżówki i zagadki dotyczące lektury.

    Realizując III moduł, klasa III zamieniła swoją salę lekcyjną w krainę słońca. Na gazetce czytelniczej pojawiła się Pani Wiosna rozsypująca kolorowe kwiaty i zielone listki, na których uczniowie tradycyjnie zapisywali tytuły przeczytanych książek. W galerii rysunków umieszczono prace plastyczne pt. „Nie zaśmiecaj lasu" i „Chroń las przed pożarami". Z okazji Dnia Ziemi uczniowie wykonali plakaty, na których bardzo emocjonalnie przedstawiali wołanie zaśmieconej i zanieczyszczonej Ziemi o pomoc. Plakaty zostały wyeksponowane na szkolnym korytarzu. Zorganizowano także wystawę makiet wykonanych w grupach i przedstawiających życie rodzin w Bullerbyn. Dużo frajdy sprawiło dzieciom przebieranie się i udawanie bohaterów naszej lektury, a potem pozowanie do zdjęć.

      Zgłębiając tematykę ekologiczną zorganizowaliśmy Dzień Bez Śmiecenia i Dzień Ochrony Środowiska. Z tej okazji wybraliśmy się na pobliskie boisko, które posprzątaliśmy. Zebraliśmy niestety 7 dużych worków śmieci. Wybraliśmy się także na wycieczkę przyrodniczą po najbliższej okolicy i do pobliskiego lasu, sprawdzając czystość terenu. Naszą wyprawę zakończył piknik czytelniczy „pod chmurką" . Po długim marszu wypoczywaliśmy na kocach i delektowaliśmy się smakiem pysznych owoców i innych smakołyków przyniesionych przez rodziców oraz wysłuchaliśmy opowiadania Moniki Pyżanowskiej pt. „Sprzątanie świata". Po pikniku, zgromadzone śmieci oczywiście wyrzuciliśmy do kontenera! Zorganizowaliśmy także lekcję plastyki w plenerze, w czasie której powstały piękne prace przedstawiające miejscowy pejzaż.

Kończąc realizację III modułu uczniowie :

  • wysłuchali opowiadania „Mała chmurka w krainie słońca" i odpowiadali na pytania dotyczące tekstu;
  • śpiewali z wielką ochotą znaną im już piosenkę „Ekologiczne reggae";
  • bawili się w zabawy „Żółty jak... i „Energiczne znaczenia";
  • obejrzeli filmy edukacyjne „Butelka może spowodować pożar w lesie", „Pożar w lesie lub na łące 998", „Odnawialne źródła energii", „Jak wykorzystać energię słoneczną";
  • odpowiadali na pytania dotyczące zagrożeń pożarowych w lesie oraz jak dzięki Słońcu można pozyskać energię;
  • wykonali eksperyment przyrodniczy „Gdyby nie było słońca" ( sadzenie cebulki w różnych warunkach);

       Wszystkie zadania z trzech modułów bardzo nam się podobały, gdyż integrowały klasę, wprowadzały nowe wiadomości i zainicjowały uczniów do działań proekologicznych.

,, Mała chmurka w krainie śniegu”

      Uczniowie z klasy III zakończyli właśnie realizację zadań z II modułu zimowego „Mała chmurka w krainie śniegu”. Zadania wynikały z realizowanej w bieżącym roku szkolnym innowacji pedagogicznej „Czytam z klasą – lekturki spod chmurki”.

Spośród wielu propozycji czytelniczych podanych przez wychowawcę, uczniowie klasy III wybrali do II modułu książkę Cz. Centkiewicza pt. „Anaruk chłopiec z Grenlandii". Lektura była czytana głośno w czasie zajęć lekcyjnych przez nauczyciela i uczniów. Po jej przeczytaniu dzieci uzupełniały strony w swoich Lekturnikach. Powstały piękne ilustracje i opowiadania o przygodach Anaruka- bohatera lektury. W związku z przeczytaną książką uczniowie obejrzeli także filmy edukacyjne i prezentacje na temat Grenlandii i życia w Arktyce dziś i dawniej. Jako podsumowanie zebranej wiedzy uczniowie wykonali interesujące i estetyczne lapbooki związane tematycznie z przeczytaną lekturą.

    Uczniowie klasy trzeciej zamienili również  swoją salę lekcyjną w zimową krainę. Jesienne drzewo czytelnicze zamienili w drzewo zimowe pokryte śnieżynkami, na których zapisali tytuły przeczytanych książek. Salę przystroili gwiazdkami, bibułą, balonami serpentynami tworząc zimową scenerię. W galerii uczniowskich rysunków zawiesili portrety Anaruka oraz oryginalne rysunki przedstawiające zorzę polarną. Na szkolnym korytarzu zorganizowali wystawkę na temat czytanej lektury. Ustawili na niej makiety przedstawiające osadę Anaruka i scenki z jego życia. Prace zostały wykonane w grupach a do ich zrobienia uczniowie wykorzystali styropian, watę, kostki cukru , plastelinę itp . Wyszło naprawdę imponująco !

    W kolejnym etapie naszych prac czytelniczych, uczniowie wysłuchali opowiadania „Mała chmurka w krainie śniegu" i odpowiadali na pytania dotyczące tekstu. Wykonali doświadczenia ze śniegiem. Badali go za pomocą wszystkich zmysłów i zapisywali swoje spostrzeżenia do zeszytów przyrodniczych. Zwrócili uwagę, że śnieg był biały a woda po jego roztopieniu okazała się brudna. Dlatego postanowili ją oczyścić za pomocą filtrów wykonanych własnoręcznie z butelek plastikowych, piasku, żwirku i waty. Nauczyciel przeprowadził również pogadankę na temat ocieplenia klimatu i skutków tego zjawiska. Uczniowie obejrzeli filmy edukacyjne „Efekt cieplarniany" oraz  „Potężne lodowce pękają przed kamerą". Dzieci samodzielnie wyciągały wnioski z przeprowadzonych działań i zebranych informacji, przedstawiły także swoje propozycje dotyczące ochrony środowiska. W podsumowaniu postanowili stworzyć ekologiczne plakaty pt. „Uratujmy zimę", które rozwiesili w swojej klasie.

    Zgłębiając tematykę recyklingu uczniowie obejrzeli film edukacyjny pt. „Segregujmy odpady, to się opłaca nam wszystkim". Następnie wzięli udział w klasowym wyzwaniu „Eko bałwanek" . Każdy uczeń wykonał bałwanka wg własnego pomysłu używając do tego różnorodnych odpadów segregowanych. Ponadto na lekcji plastyki dzieci miały świetną zabawę wykonując pracę plastyczną „Wyturlaj bałwana". Zakończeniem „bałwankowego" tematu było klasowe wyjście na pobliską górkę. Wszyscy cieszyli się urokami zimy jeżdżąc na sankach, rzucając śnieżkami, turlając się na śniegu i lepiąc prawdziwe, śniegowe bałwany.

     Podsumowując temat recyklingu zorganizowali pokaz mody „Zimowe eko kreacje". Ich kreatywność  była imponująca. Piękne stroje powstały z przyniesionych do szkoły różnorodnych materiałów takich jak : pudła kartonowe, worki na śmieci, butelki plastikowe, gazety, zakrętki itp.

W tych oryginalnych strojach modelki i modele zaprezentowali się na szkolnym korytarzu uczniom z klasy I i II. To było ostatnie zadanie jakie wykonaliśmy w ramach II modułu „Mała chmurka w krainie śniegu".

Przystępujemy teraz do zadań z modułu III „Mała chmurka w krainie słońca”. Przed nami kolejna lektura……

 

FILM

Mała chmurka w krainie śniegu kl. III

Zabawy B2020